کتاب هنر عشق ورزیدن

اثر اریک فروم از انتشارات مروارید - مترجم: پوری سلطانی-ادبیات کلاسیک

The fiftieth Anniversary Edition of the groundbreaking international bestseller that has shown millions of readers how to achieve rich, productive lives by developing their hidden capacities for love

Most people are unable to love on the only level that truly matters: love that is compounded of maturity, self-knowledge, and courage. As with every art, love demands practice and concentration, as well as genuine insight and understanding.

In his classic work, The Art of Loving, renowned psychoanalyst and social philosopher Erich Fromm explores love in all its aspects—not only romantic love, steeped in false conceptions and lofty expectations, but also brotherly love, erotic love, self-love, the love of God, and the love of parents for their children.


خرید کتاب هنر عشق ورزیدن
جستجوی کتاب هنر عشق ورزیدن در گودریدز

معرفی کتاب هنر عشق ورزیدن از نگاه کاربران
خیلی یاد گرفتم از این کتاب. مخصوصاً فصل آخر (تمرین عشق) که می‌شه گفت هر صفحه‌ش، درسی برام داشت.

از متن کتاب:
دوست داشتن بدین معنی است که انسان خود را بدون هیچ ضمانتی واگذارد، خود را به طور کامل تسلیم کند، فقط به امید این که عشقش ممکن است در معشوق ایجاد عشق متقابل کند.

مشاهده لینک اصلی
یک شب به مناسبتی @زئوس@ همه ی خدایان را به جشنی در معبد کوه المپ دعوت کرده بود.خدای جنون و دیوانگی @لیسا@ هم در این جشن حضور داشت و دست بر قضا از نوشیدن شراب زیاد مست شده بود
خدایان از هر دری سخنی می‌گفتند تا اینکه نوبت به @آفرودیته@ خدای عشق رسید. حرف‌های خدای عشق به مذاق خدای جنون خوش نیامد و این دیوانه عالم ناگهان تیری را در کمانش گذاشت و از آنسوی مجلس به سمت خدای عشق پرتاب کرد. تیر خدای جنون به چشم خدای عشق خورد و عشق را کور کرد
هیاهویی در مجلس در گرفت و خدایان خواستار مجازات خدای جنون شدند. زئوس خدای خدایان مدتی اندیشه کرد و بعد به عنوان مجازات این عمل، دستور داد که چون خدای دیوانگی چشم خدای عشق را کور کرده است، پس خودش هم باید تا ابد عصا کش خدای عشق شود. از آن زمان به بعد عشق هر کجا می‌خواهد برود جنون دستش را می‌گیرد و راهنمایی‌اش می‌کند
به همین دلیل است که می‌گویند عشق کور است و عاشق ، دیوانه و مجنون می‌شود



از طرف دیگر مطالعات علمی ثابت کرده که در زمان عاشق شدن ، لوب پیشانی مغز کارکرد صحیح خود را از دست می دهد و به همین علت است که فرد عاشق نمی تواند تصمیمات منطقی بگیرد و اصطلاحا گفته می شود که عشق کور است

نتیجه ای که میخوام از مطالب بالا بگیرم اینه که از گذشته های خیلی دور تا همین الان ، اکثریت آدم ها بر این باور متفق القول بودن که عشق منطق نمی شناسه و به این راحتی قابل توصیف و اندازه گیری نیست
مبحث پیچیده ای مثل عشق در هیچ قاعده و چارچوبی جای نمیگیره ، با این حال نویسنده ی این کتاب به قدری مطمئن راجع به این موضوع حرف میزنه و دستورالعمل صادر میکنه گویی که در حال اثبات یک فرمول ساده ی ریاضی ست که البته هم فقط خود او موفق به کشف اثبات آن شده
از طرف دیگر وقتی در رابطه با مباحث لطیفی مانند عشق صحبت می شود ، بد نیست که مقداری احساسات خوشایند هم چاشنی این کار شود ، نه اینکه مثل یک مقوله ی خشک و علمی به چنین مبحثی پرداخته شود !! ... بگذریم که برچسب زدن به بزرگانی چون فروید و اشتباه تصور کردن ایده های این شخصیت برجسته هم ، در کتابی که در باب @عشق@ سخن می گوید کار چندان شایسته ای نیست


مشاهده لینک اصلی
من قدرت این کتاب به دنبال نابالغ را نادیده گرفتم. من فکر نمیکنم که فرم چیست اما تصور میکنم از زمانیکه یک یهودی آلمانی بود و از هر دو جنگ جهانی هم زندگی میکردم که بسیار متفکر است. او به طرز وحشیانه ای در مورد آنچه که عشق است، می نویسد و آن چیزی نیست که من با هر جمله از آن آگاه شدم. در واقع، من خودم را به عنوان قلاب زدن تصور می کردم که برای اولین بار در آماده سازی برای نوشتن همه چیز درباره عشق، خواندن آن را داشت. بسیاری از مؤلفه های او در نظریه های فروم مبتنی هستند و من عاشق همه چیز درباره عشق هستم. اساسا فروم استدلال می کند که عشق یک هنر است که نیاز به تمرین دارد و نیاز دارد که ما به اندازه کافی خارج از خودمان باشیم تا بخواهیم به قسمتهای عمیق دیگری از شخص وارد شویم. او درباره شور و هیجان انسان برای همبستگی و بدبختی ما با دانش مداوم جدایی ما از جهان می نویسد. عشق یک شکل از (مجدد) اتحاد است که ما را در ارتباط با خدا و زمین و دیگر موجودات قرار می دهد. گاهی اوقات ما سعی می کنیم اتحادیه را با جنس مجددا بازیابی کنیم، اما جنس بدون عشق، مشکل را جدی نمی گیرد. او در مورد اینکه چگونه دلبستگی های عاشقانه در دوران کودکی بوسیله روابط والدین ما شکل می گیرد، می نویسد: عشق مادری بی قید و شرط است؛ عشق پدر به دست آورده است. او استدلال می کند که مفهوم ما از یک پدر، خدا، نسبتا موروثی است، زیرا ما تنها (مخصوصا در مسیحیت) (به ویژه در مسیحیت) قصد داریم به جای تصدیق از خدا، به جای تصدیق عشق، دست یابد. او اذعان می کند که به خدا اعتقاد نداشته باشد، بنابراین بخش عاشقان خدای او تعصب دارد، با این وجود فریبنده است. او همچنین این استدلال را مطرح می کند که خدا باید تبدیل به عشق شود. خوب استدلالش واقعا نیست، اما بعد از خواندن درک می کنم که خداوند در سراسر عهد عتیق تبدیل به عشق به وعده های بزرگ خود شده است تا دیگر به تنهایی مجازات نشود تا زمانی که ما به قربانی کامل به عیسی مسیح برسیم. من ایده ی خدا را در حال رشد به عشق می خواهم و می خواهم مانند خدا باشد. \"این نشان می دهد که امید وجود دارد. من دوست دارم عقیده ی عشق و رابطه ی جنسی را اساسا ارائه دهم و اینکه چگونه کسی نمی تواند عاشق باشد، اگر کسی خودش یا خودخواهانه است یا خودخواهانه است، زیرا خود عشق برای سایر انواع عشق است و هیچ کس نمی تواند بدون عشق برادرانه عشق عاشقانه ای داشته باشد، هدف از حس وابستگی وابسته به وابسته به عشق شهوانی این است که توانایی عشق به بشری را تجسم دهد. چیزهای خوب تمام روز.

مشاهده لینک اصلی
آیا تا به حال ایده ای را به طوری نزدیک به طرف جمجمه خود برگزار کرده اید، هرگز نمیتوانید کلمات یا عبارات آن را بیان کنید تا کسی آن را متوقف کند و آنچه را که جستجو کرده اید را به شما ارائه دهد؟ اریم فروم این کار را برای من در زمینه روابط بالغ و پرطرفدار انجام داد. به گفته یک دوست خوب @ مردم بیشتر باید فهمید که فیلسوفان جدی به این چیزها فکر می کنند @ - چنین چیزهایی این است که چگونه روابط بین فردی پایه ریزی اکثر عقل انسان است و این واقعیت که بسیاری از ما توانایی باور نکردنی برای ایجاد روابط بسیار ناسالم فروم به ما می گوید که برای اولین بار، داشتن یک فرد خوشحال، کامل و پر از عشق، نظم و انضباط و بهره وری ضروری است. سپس، آرزو برای همه چیز در یک انسان دیگر، یک پل عاطفی ایجاد می کند. احترام، آگاهی و عقلانیت پایه ای از @ practice @ love را تشکیل می دهند. فورم بیشتر به همه ما می گوید که دوست داشتن کسی تصمیم است و به همین ترتیب کنترل کامل بر روابط ما با دیگران و رضایتمندی که از آنها به دست می دهد، کنترل می شود. به عنوان یک نقد، من این را می گویم: (یا نگرانی) همجنسگرایی، و یا هر گونه هویت جنسی دیگر که با زوج های heterosexual و adult بزرگسال نیستند. این نادیده گرفتن در بخشی از آن در یک نوشتار ظاهری ظاهر می شود، اما من احساس می کنم نظرات او را درباره پدر و مادر و رابطه والدین و فرزندان نیز رنگ می کنم. پس از همه، اگر کسی معتقد است که نقش والدین به طور مستقیم به جنسیت آنها مربوط می شود تا اینکه محدودیت ها و دلبستگی های احساسی خود را محدود می کند، این فرد نمی تواند زوج های سالم و تحقیر شده از همان جنس (یا بدون جنس) تمام نقش های لازم برای والدین.

مشاهده لینک اصلی
همه باید این کتاب را بخوانند. آن را برای افرادی که در معرض یا سعی در برقراری ارتباط هستند، اما واقعا برای هر فردی که می خواهد شهروند جهانی بهتر باشد، از لحاظ نحوه ارتباط ما با دیگران (سایر افراد دیگر، خانواده، دوستان، غریبه ها و غیره ) فرض این است که امروزه جامعه مدرن / غربی / سرمایه داری اجازه نمی دهد که افراد واقعا عاشقart love - که هنر عشق ورزیدن به دیگران یا عشق برادرانه یا عشق همسایه باشد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم در حفظ / پیدا کردن / درک عشق خود مشکل دارند. اساسا توانایی عاشق شدن و محبت به دیگران، وضعیتی است که نیازمند ویژگی هایی است که از زندگی در طول زندگی، نه تنها در روابط استفاده می شود. آغاز كتاب در مورد جامعه كوچكتر ميشود، اما دو يا سه فصل آخر بيش از آنكه براي آن مقابله كند. نظم، مسئولیت، ایمان (نه در خدا / مذهب، بلکه در خود و دیگران)، نه تنبلی / بی تفاوتی، غیراخلاقی بودن، دادن، و غیره بعضی از مفاهیم کلیدی مورد بحث است. من این کتاب را با من نداشتم، در غیر این صورت، من برخی از نقل قول های مورد علاقه من را بنویس، اما حداقل باید هر دو فصل را بخوانید.

مشاهده لینک اصلی
همچنین بر روی وبلاگ من نوشته شده است: imbookedindefinitelyThere از بسیاری از حقیقت در این نظر سنجی و objectification از عشق است که اریم فروم موفق به نوشتن. اجازه بدهید با چنین مواردی از لیبرال نقل قول بیشتری برای زیبایی و شکوه ذاتی چنین اظهارات نقل قول کنم. یک صفحه xix @ این (کتاب) می خواهد خواننده را متقاعد کند که تمام تلاش های او در عشق، ناامید کننده است. مگر آنکه تلاش کند تا به طور فعالانه شخصیت خود را گسترش دهد تا بتواند جهت گیری مولد را به دست آورد. @ در صفحه 22 @ عشق فعالیت، نه یک اثر منفعل است؛ آن ایستاده است در یک سقوط برای. به طور کلی، شخصیت فعال عشق را می توان با بیان اینکه عشق در درجه اول اهدا نمی شود، دریافت نمی شود. @ در صفحه 56 @ برای دوست داشتن کسی فقط احساس قوی نیست - تصمیم گیری است، این یک قضاوت است ، این یک وعده است اگر عشق فقط یک احساس بود، وعده ای مبنی بر وعده ای برای عشق ورزیدن به دیگران برای همیشه وجود نخواهد داشت. احساس می تواند به عنوان ممکن است به نظر می رسد. چگونه می توانم قضاوت کنم که برای همیشه باقی خواهد ماند، زمانی که عمل من قضاوت و تصمیم گیری را در بر نمی گیرد؟On page 71 اکثر مردم بر این باورند که عشق از سوی جسم نه توسط هیئت علمی تشکیل شده است. از آنجا که کسی آن عشق را نمی بیند، فعالیت، قدرت نفس است، یکی معتقد است که همه چیزهایی که لازم است برای پیدا کردن، شیء مناسب است - و همه چیز پس از آن به خودی خود می گذرد. این نگرش را می توان به یک مردی که مایل به نقاشی است، مقایسه کند، اما به جای یادگیری هنر، ادعا می کند که او فقط منتظر جسم راست است و زمانی که او آن را پیدا خواهد کرد زیبایی می کند. اگر واقعا یک نفر را دوست دارم من عاشق همه افراد هستم، من عاشق جهان هستم، من عاشق زندگی هستم. اگر می توانم به کسی که دوستت دارم بگویم، باید قادر باشم بگویم، من در همه شما را دوست دارم، از طریق شما جهان را دوست دارم، من نیز خودم را دوست دارم. @ از یک دانشمند و یک چشم انداز دانشگاهی، هنر از عشق است بسیار متمایز و نشانگر فلاسفه بزرگ فری است. استدلالات او به خوبی فکری و روانشناختی لنگر انداخته شده است. نتیجه گیری ها قانع کننده است. تمایل من برای مخالفت با این حال در مورد نقاط خاصی از استدلال های او درج می کند. فورم عشق پدر به عشق است که در مقایسه با عشق مادر به عنوان بدون قید و شرط مشروط است. این شرایط، فریم می نویسد، بستگی به توانایی کودک برای ارضای، برآورده شدن و برآوردن هر انتظار، نیاز و تقاضای پدرانه دارد. اکنون قبل از هرچیز دیگر، استدلال این استدلال آینده بر موقعیت شخصی متمرکز نیست (زیرا من هنوز پدر و نه شوهر نیستم) و نه در مورد رابطه شخصی پدر و پسر، بلکه در مورد انتقادات حقوقی در مورد مطالعه فروید â € \" بسیاری از توسعه روانشناختی بزرگسالان بر روی تجربه کودکان تأکید شده است (زیرا این امر مستلزم آن است که پیشرفت در حال پیشرفت نیست و انباشت یک مولفه استاتیک را تغییر می دهد). حالا برای پدران آنجا وجود دارد، عشق پدرانه واقعا مشروط است؟ آیا واقعا به هر شرایطی بستگی دارد؟ آیا این چیزی است که تقریبا جزئی و متضاد جنسی است و عشق پدرانه به عنوان شرط بندی برچسب گذاری می شود؟ این امر محوری است چرا که فورمم این استدلال را مطرح می کند که عشق پدرانه شرطی نیم جزء مهم برای توسعه یک موجود بالغ است که واقعا دوست دارد. آیا عشق پدرانه می تواند تقاضای، سخت رانندگی، انتظارات و هدایت را در حالی که در همان زمان بی قید و شرط باشد؟ به این دلیل که در مقایسه با آنچه فرسام می نویسد، ناتوانی در فراتر رفتن از عشق پدرانه شرطی به یک پایان فوق العاده چوب، فرد ناقص و ناتوان از دوست داشتن، شاید چنین ناتوانی ناشی از چنین عشق پدرانه شرطی در یک بسیار اساسی شیوه. اما پیشنهاد فروم این نوع از عشق پدرانه، چیز غیر قابل تحملتری را به وجود می آورد، زیرا همانطور که واقعیت آن را بیان کرده است، قاعده کلی این است عدم تحقق چنین شرایطی و تحقق آن استثنا است که لزوما به نتیجه گیری می رسد که اکثر افراد ناتوانند با محبت. فضای اجتماعی (که در سال 1956 منتشر شده است) در زمان نوشتن این کتاب، از کلمات و استدلال های فراوانی که فدرال استخدام کرده است، درخشان است. به عنوان مثال، نظریه فورمس بر همجنسگرایی، سرمایه داری و انتقاد از فروید را در نظر بگیرید. با این وجود، آنچه که من را شگفت زده کرد، فورستم کارهای مکرر و نادرست کتاب مقدس و منابع را تکرار کرد. در نهایت این باید بدون تعجب به عنوان یک بحث بهتر کتاب (به طور قطعی و عینی) در مورد عشق از کتاب مقدس آمده است، و این درست است که آیا آن را به عنوان یک سنگ بنای مذهبی یا به عنوان یک کار ادبی ساده است. اساسا یکی از پایان نامه های این کتاب این است که فرد باید خود فرد باشد. و من همیشه اعتقاد دارم این درست است و متوجه شدم که بیانیه ای عاشقانه تحسین برانگیز من! بیانیه ای به شدت نادرست است. فروم این مارک را به طور جدی به نمایش می گذارد. با توجه به این همه، هنر دوست داشتن یک کار روشنفکر است، چیزی که هرگز نمیتواند توصیه کند.

مشاهده لینک اصلی
D ~ D · кР»‡ ÑŽÑ DN، Ðμл но Ð¿Ñ € DN N، но мÐμ ممکنه · нÐμнРدرجه سانتی Ð'Ð ° N، D ° D · D · D ° книгРD ° D\u003e NZD ° ± овÑ، D، D ° Ð¿Ð¸Ñ Ð½Ð درجه سانتی към ÐºÑ D ° Ñ € нРدرجه D \"ÑƒÑ ... овнР° N، D ° въл нРدرجه سانتی нРدرجه D\u003e NZD ± овÑ، D °. Ð ¢ Ñ Ðμ N، ънкР°، ± огРно D ° N، D °؛ Ð³Ð¾Ð²Ð¾Ñ € € D Ð¿Ñ Ð¾Ñ N، о، но D · D ° Ð'ÑŠÐ »D ± Ð¾Ñ ‡ Ðμно؛ Ñ ​​€ Ð ° D · гР»ÐμжÐ'Ð درجه D • вол † ÑŽÑ DN N، D ° D · D ° Ð'Ð درجه سانتی оР± N N ‰ Рни нÐμÑ ° N، D ° ، Ð'окоР»ÐºÐ¾Ñ، о му Ðμ въРможно · нРدرجه D ° вÑ، Ð¾Ñ € D °. (@ D £ Ð'Ð ° N € ÐμниÐμÑ، о Ðμ Ñ D »Ñ € ожÐμно Ð²ÑŠÑ Ñƒ ... N € Ð ° D · Ð ± D ° DN € нÐμÑ، о، N ‡ Ðμ D Ñ ​​€ N، Ð¾Ñ DN N، D ° нР° N € ÐμÐ »Ð¸Ð³Ð¸Ñ N، D ° Ðμ оÑ، N € D ° жÐμниÐμ нР° N ‡ овÐμÑкР° N، D ° Ð ، ÑƒÑ ... овнРÐμвоР»ÑŽÑ † @ DN، пиÑÐμ в D ° Ñ † ноÑ، د DN N، D ° нРدرجه سانتی Ð'Ñ € угРкнигРدرجه سانتی нР° Ð ¤Ñ € ом، @ D \"огмР° N، D ° D · D ° Ð ¥ Ñ € DN @ N، оÑ، йÐμй!) Ð¤Ñ € ом، DD · гл ÐμжÐ'Ð درجه Ðμ ÐμкР»ÐμкÑ، DN ÑƒÑ ‡ ‡ Ðμн Ðμн، коÐμÑ، о Ñ D ° мо можÐμ мÐμ Ð'Ð ° N € D ° Ð'вР° - умÐμл о DD · поР»D · вРبا DN N، Ð¾Ñ € DN N\" DD »Ð¾Ñ оÑ\" دانیل، دانیل Ð¿Ñ ... оР»D гиÑ، икономикР° N € ÐμÐ »Ð¸Ð³Ð¸Ð¸ D ÑƒÑ ‡ ÐμниÑ، D · D ° Ð'Ð درجه سانتی нРدرجه سانتی мÐμÑ € € D ÐºÐ¾Ñ ÐμниÑ، Ðμ нРدرجه D\u003e NZD ± овÑ، D ° D · D ° Ð'Ð درجه سانتی оР± N N Рни · D ° N ‰ о N، N в ÐμÐ'ин момÐμнÑ، иÐ'вРدرجه، D · D ° Ð'Ð درجه D · D ° мÐμÑ N، D DYN € D ° вÐ'Ð ° N، D ° (мРدرجه سانتی кР° N € Ð'Ð درجه سانتی нÐμ поР· нРدرجه سانتی вРدرجه سانتی йÐμÑ € D ° Ñ € N ... DN N، D ° нРدرجه D \"ÑƒÑ ... овниÑ، Ðμ въл ни D Ð'Ð درجه سانتی нÐμ Ð³Ð¾Ð²Ð¾Ñ € ð N °، D ° кРпоÐ، Ñ ​​€ ÐμÐ'Ðμно، N D ° Ñ Ðμ м N، игнРدرجه D »Ñ Ð'о قلع оÑ، о ‰ D · нРدرجه سانتی ниÐμ). D \"Ð¾Ð²Ð¾Ñ € D Ñ ‰ قلع о D · D ° D • Ð'Ð¸Ð½Ñ N، воÑ، о، D D D · ° Ð'Ðμл Ñ Ð½Ð¸ÐμÑ، о D Ð'Ñ قلع ‰ € D ° ниÐμÑ، о D Ð¼Ñ N، оÑ، о Ñ Ð½Ð درجه D\u003e NZD ° ± овÑ، Рв N، оР· د Ð¿Ñ € Ð¾Ñ † ÐμÑ. Ð'ъоР± ‰ Ñ Ðμ Ð²Ñ DN ко ‡ N د му Ðμ нР° N Ð¼Ñ N، оÑ، о. Ð¤Ñ € ом Ðμ Ð¿Ñ € ÐμÐºÑ € D ° N N Ðμн D ъм Ñ ‰ D ° N N، D »Ð¸Ð²Ð ° N ‡ Ðμ нРدرجه سانتی го мÐμÑ € DN ...! D \"Ð¾Ñ € о ÐºÐ¾Ñ N د Ð¼Ð¸Ñ D» ÐμÑ ...، N ‡ Ðμ ÐμÐ'ин Ðμ оÑ، онÐμÐ · د Ð'Ð ° Ржни вÑ، Ð¾Ñ € D، кои N، о Ð²Ñ DN ки ‡ ‡ Ñ N ° ÐμÑ، D، в гимнРدرجه D · DN N، D ° (кР° Ð N، о DD £ »£ Ñ Ð Ð¼ Ð¾Ñ € N، ън D Dynur Ñ € нРدرجه سانتی Ð¿Ñ Ð¸Ð³ имÐμÑ € €)، но ÐμгР° N € Ð¿Ñ Ð¾ÑƒÑ ‡ ... DN D Ñ € D ° D · ð ± ð Ñ € ° N ...، N ‡ Ðμ Ð²Ñ NSN Ð½Ð¾Ñ ‰ N، ÐμÐ'ин Ðμ оÑ، гоР»D ° ÐμмиÑ، Ðμ вÑ، Ð¾Ñ D във € N\" DD »Ð¾Ñ оÑ\" N DN ، D ° Ð¿Ñ DN ... оР»Ð¾Ð³Ð¸Ñ N، D ° Ñ † Ð¾Ñ Ð¸Ð¾Ð» Ð¾Ð³Ð¸Ñ N، D ° Ñ ÐºÐ¾Ð¸Ñ، о Ðμ Ð¿Ñ € ÐμпоР'D شود ° N вÐ، в унивÐμÑ € Ñ DN، ÐμÑ، DN، Ðμ Ð'нÐμÑ. D 'гоР»ÐμмиÑ، Ðμ нÐμÑ ‰ D ° му Ðμ N N € ÐμÐ'оÑ، Ð¾Ñ قلع ‡ Ðμно внимРدرجه سانتی ниÐμÑ، о N، о кР° N ‡ Ðμ D» د؛ ÐμÑ، о Ð½Ñ ÐºÐ¾Ð »ÐºÐ¾ D · D ° гл D ° нРدرجه سانتی Ð²Ð¸Ñ ÐºÐ½Ð¸Ð³Ð¸، Ð¿Ñ € ÐμвÐμÐ'Ðμни нР° Ð ± NSD »Ð³Ð ° N N € ки - @ D\" ð N ° имРاز DD »D Ð'Ð درجه سانتی ð ± ÑŠÐ'ÐμÑ @ (когР° N، о вÐμÑ ‡ Ðμ имРدرجه سانتی мÐμ повÐμл ÐμниÐμÑ، о нРدرجه سانتی ð ¢ Ñ ​​€ N ... ÐμÑ، о DD »Ñ Ð'ол ÐμÑ، иÐμ @ D \"D ° Ð ± ÑŠÐ'ÐμÑ، D ° Ð'Ð درجه سانتی нÐμ имР° N @ :-)) @ D \"D ° Ð ± Ñ ‡ ÑŠÐ'ÐμÑ Ð¾Ð²Ðμк @، @ D © Ðμ Ð ± ÑŠÐ'ÐμÑ، Ðμ кР° N، о Ð'оговÐμ @. (ÐŸÐ¾Ñ D »ÐμÐ'ноÑ، о Ð½Ñ Ð¼Ð درجه سانتی кРدرجه سانتی Ð'Ð درجه سانتی к нÐμ мÐμ поÐ'Ñ ÐμÑ، D D D ° · DD · вÐμÑ N، Ð½Ð¸Ñ ÐŸÐ» оÑ، D нов Ñ † DN، D ° N: @ Ð'ÑŠÐ'ÐμÑ، Ðμ Ð'оР± Ñ € D ° ð Ð³Ñ € жÐ'Рни، ð ± D'ÑŠÐ'ÐμÑ، Ðμ N، ойни иновÐμ Ð¾Ñ Ñ Ð½Ð ° N N € Ð²Ð¾Ñ Ð¾Ð '؛ Ð ± Ñ ÑŠÐ'ÐμÑ، Ðμ иновÐμ нРدرجه سانتی Ð'оговÐμÑ، Ðμ، B ÑŠÐ'ÐμÑ ±، Ðμ Ð'оговÐμ؛ но моР¶ÐμÑ، Ðμ Ð'Ð درجه سانتی ð ± ÑŠÐ'ÐμÑ، Ðμ Ð'Ð ° N ‰ D ° нРÐ'оговÐμÑ، Ðμ @) D D درجه سانتی ÐºÑ € D ° N، ко - Ð½Ñ Ð¼Ð Ð¼ ° N، NSN пÐμниÐμ € Ð'Ð درجه سانتی Ð¿Ñ € Ð¾Ñ ‡ ÐμÑ، د повÐμÑ ‡ Ðμ! Dydy: Ð¤Ñ € ом в ЧиÑ، د нкР° N، D ° - HTTP: //chitanka.info/lib/author/٪D0٪9 ...

مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب هنر عشق ورزیدن


 کتاب رختکن بزرگ
 کتاب عشق و جنایت در سیسیل
 کتاب عروسکی در باغ
 کتاب رمانتیسم
 کتاب I Know Why the Caged Bird Sings
 کتاب غزلیات سعدی