لویاتان بزرگترین و نخستین اثر فلسفهٔ سیاسی و اولین شرح جامع دربارهٔ دولت مدرن و ویژگیها و کارکردهای آن است. هابز در لویاتان با بهرهبرداری از تمثیلهای ابزاروار و انداموار دولت را همچون انسان مصنوعی قلمداد میکند، که ممکن است دچار انواع بیماریها شود و یکی از علایق اصلی هابز تشریح کالبد دولت و بیماریهای آن است. هابز همچنین در تحلیل ماهیت قدرت آن را همچون پدیدههای سیال و فراگیر میداند که اساس کل زندگی اجتماعی را تشکیل میدهد و حوزههای مختلف زندگی همچون مالکیت اقتصادی، علم و دانش، اخلاق، قانون و حقوق و غیره، همگی در پرتو آن شکل میگیرند و در حقیقت با آن همذات هستند
خرید کتاب لویاتان
جستجوی کتاب لویاتان در گودریدز
معرفی کتاب لویاتان از نگاه کاربران
ارزش یا قدر انسان مثل ارزش و قدر همه ی چیزهای دیگر در بهای اوست یعنی در همان مبلغی ست که به ازای استفاده از قدرت او پرداخت می گردد و بنابراین ارزش انسان مطلق نیست بلکه وابسته به نیاز و ارزیابی دیگران است. فرمانده ی توانای سپاهیان در زمان وقوع جنگ و یا احتمال وقوع آن ارزش بسیاری دارد ،اما در زمان صلح چنین نیست.قاضی دانا و پاک و با وجدان ارزش و قدر بسیاری در زمان صلح دارد نه در زمان جنگ.و در مورد انسان ها نیز مثل هر چیز دیگر نه فروشنده بلکه خریدار قیمت را تعیین می کند. زیرا اگر کسی والاترین ارزش ممکن را هم برای خودش قائل شود( چنانکه بیشتر آدمیان چنین کنند)با این حال ارزش واقعی وی چیزی بیش از آن نیست که دیگران برایش قائل می شوند.
@از متن کتاب@
مشاهده لینک اصلی
هدف اصلی کتاب پاسخ به این پرسش است: چرا به دولت نیاز داریم؟
هابز برای انسان حقی را تعریف میکند به نام «حق طبیعی». حق طبیعی یعنی حق حفظ منافع که میتواند منجر به قدرتطلبی و تجاوز به حقوق دیگران شود. در نتیجه هابز «وضع طبیعی» را وضع «جنگ همه علیه همه» میداند. و از اینجا به لزوم بکارگیری «قانون طبیعی» میرسد تا بتوان به مدد آن حقوق انسانها را حفظ کرد و آنها را مجاب کند که و از آنها خواست که به حقوق دیگران تجاوز نکنند. این مفاهیم را بسط میدهد و دولت را کسی میداند که باید همه به نفع آن و با هدف حفظ امنیت و حقوقشان، بخشی از حقوقشان را به آن واگذار کنند.
دولت ایدهآل و موفق از نظر هابز، دولتیست مقتدر و محق به انجام هر کاری. چرا که ارادهی دولت در عمل ارادهی اشخاصیست که برخی از حقوق خود را به آن واگذار کردهاند. و کسی حق ندارد با نمایندهی محق خود را از حقوقاش محروم کند.
بخش اعظمی از کتاب در مورد دولت مسیحی در تقابل با دولت ظلمت است. هابز میکوشد که ریشههای دولت را در مسیحیت جستجو کند. این از جمله بخشهاییست که میتوان سرسری خواند.
در شروع کتاب هابز از انسان و حرکت صحبت میکند. حسیات، امیال، خیال، تفکر و همه چیز را براساس نوعی حرکت یا سکون در انسان شرح میدهد.
لویاتان نام موجودی خیالی و ترسناک است، استعاره از دولت. به نظر هابز انسانها بدون ترس خود را نسبت به هیچ قرارداری متعهد و وفادار نمیدانند. در نتیجه دولت باید هر جا لازم باشد با توسل به ترس و زور کارش را پیش ببرد.
مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب لویاتان
خرید کتاب لویاتان
جستجوی کتاب لویاتان در گودریدز
@از متن کتاب@
مشاهده لینک اصلی
هدف اصلی کتاب پاسخ به این پرسش است: چرا به دولت نیاز داریم؟
هابز برای انسان حقی را تعریف میکند به نام «حق طبیعی». حق طبیعی یعنی حق حفظ منافع که میتواند منجر به قدرتطلبی و تجاوز به حقوق دیگران شود. در نتیجه هابز «وضع طبیعی» را وضع «جنگ همه علیه همه» میداند. و از اینجا به لزوم بکارگیری «قانون طبیعی» میرسد تا بتوان به مدد آن حقوق انسانها را حفظ کرد و آنها را مجاب کند که و از آنها خواست که به حقوق دیگران تجاوز نکنند. این مفاهیم را بسط میدهد و دولت را کسی میداند که باید همه به نفع آن و با هدف حفظ امنیت و حقوقشان، بخشی از حقوقشان را به آن واگذار کنند.
دولت ایدهآل و موفق از نظر هابز، دولتیست مقتدر و محق به انجام هر کاری. چرا که ارادهی دولت در عمل ارادهی اشخاصیست که برخی از حقوق خود را به آن واگذار کردهاند. و کسی حق ندارد با نمایندهی محق خود را از حقوقاش محروم کند.
بخش اعظمی از کتاب در مورد دولت مسیحی در تقابل با دولت ظلمت است. هابز میکوشد که ریشههای دولت را در مسیحیت جستجو کند. این از جمله بخشهاییست که میتوان سرسری خواند.
در شروع کتاب هابز از انسان و حرکت صحبت میکند. حسیات، امیال، خیال، تفکر و همه چیز را براساس نوعی حرکت یا سکون در انسان شرح میدهد.
لویاتان نام موجودی خیالی و ترسناک است، استعاره از دولت. به نظر هابز انسانها بدون ترس خود را نسبت به هیچ قرارداری متعهد و وفادار نمیدانند. در نتیجه دولت باید هر جا لازم باشد با توسل به ترس و زور کارش را پیش ببرد.
مشاهده لینک اصلی