کتاب در باب حکمت زندگی

اثر آرتور شوپنهاور از انتشارات نیلوفر - مترجم: محمد مبشری-ادبیات کلاسیک

تاثير فلسفه بر اقتصاد فراتر از آن چيزي است كه در مخيله ذهن ما مي گنجد. از زماني كه انسان ياد گرفت فكر كند و تاثير فضاي بيروني و دروني بر زندگي اش را تحليل كند، از همان زمان هم تاثير خود را بر نحوه زندگي گذاشت. به اعتقاد بسياري از انديشمندان اقتصاد هر ملتي متكي بر انديشه يي است كه آن ملت دارد. اگر نگاه ما به زندگي نگاه عارف مسلكانه باشد اقتصاد و زندگي ما هم خواه ناخواه در چارچوب همان عرفان خواهد بود و رشد و توسعه يي را تجربه نخواهد كرد اما اگر نگاهي كه به زندگي داريم نگاه آزادمنشانه باشد زندگي و اقتصاد هم در همان چارچوب رشد و تعالي خود را خواهد داشت. مي گويند رشدي كه اقتصاد اروپا و امريكا پس از جنگ جهاني دوم و به ويژه در سه دهه اخير تجربه كردند ناشي از تاثير نگاه فلسفي كارل پوپر بوده است.

اما همه اينها گفته شد تا به تاثير آثار شوپنهاور بر فلسفه اقتصادي جهان پرداخته شود. آثار شوپنهاور در مقايسه با فلسفه كانت و هگل بسيار ساده و ادبي نوشته شده اند. در ميان فيلسوفان او ساده ترين و اديبانه ترين قلم را داشت. او مي گفت انسان يك كالاي توليدي كارخانه طبيعت است و آدم عالم در جست وجوي خوشبختي نيست بلكه بايد آزاد از غم و رنج و درد، زندگي كند و انسان بهتراست عشق و دوستي را جزء كالاهاي مورد نياز روزانه خود قرار دهد. او جنون غرور ملي را مانع آزادي و شكوفايي صفات شخصي مي دانست. در زمان او انعكاس ليبراليسم اقتصادي انگليس در آينه طبيعي را سوسيال داروينيسم نام نهادند. شوپنهاور مي نويسد اگر انسان آزادي انجام همه كارها را نداشته باشد، مي تواند درباره خوب و بد آنان انديشه كند. او از جمله فيلسوفاني بود كه سال ها از زمان خود دورانديش تر بود. او همچون ماركس مدعي بود هستي، ذهن را تعيين مي كند ولي نه روابط اجتماعي مورد نظر ماركس، بلكه جسم مادي انسان.

اما شوپنهاور كه بود

آرتور شوپنهاور در 22 فوريه 1788 در دانتزيگ متولد شد. پدر او بازرگاني بود كه به علت مهارت و مزاج گرم و طبع مستقل و عشق به آزادي معروف بود. هنگامي كه آرتور پنج ساله بود پدرش از دانتزيگ به هامبورگ مهاجرت كرد زيرا دانتزيگ به جهت افتادن به دست پروس در سال 1793 استقلال خود را از دست داده بود. به اين ترتيب شوپنهاور جوان ميان تجارت و داد و ستد بزرگ شد و با آنكه اين كار را با همه تشويق و تحريك پدر ترك گفت اما اثرات آن در وي باقي ماند، كه عبارت بود از رفتار نسبتاً خشن و ذهني واقع بين و معرفتي به احوال دنيا و مردم. همين امر وي را در نقطه مقابل فيلسوفان رسمي آكادميك كه مورد نفرت او بودند، قرار داد. پدر او ظاهراً در سال 1805 خودكشي كرد و مادر پدرش در حال جنون مرد. شوپنهاور مي گويد: «طبيعت و نهاد يا اراده از پدر به ارث مي رسد و هوش از مادر.» مادر او باهوش بود و يكي از معروف ترين قصه نويسان روزگار خود شد ولي داراي سجاياي ديگر نيز بود. از نظر تحصيلات شوپنهاور دبيرستان و دانشگاه را تمام كرد و بيشتر از آنچه در برنامه دروس بود كسب معلومات كرد. مدتي را به معاشرت با مردم و عشقبازي گذرانيد و نتايج آن در طبع و فلسفه او آشكار شد. او بيشتر از گوته به شور و حرارت وطن پرستي عصر خود بي اعتنا بود. در سال 1813 تحت تاثير فيخته، در او هيجاني براي قيام بر ضد ناپلئون پديد آمد. اما به جاي آنكه به جنگ رود، به ده رفت و مشغول تدوين رساله اجتهاديه خود در فلسفه شد. اين رساله به نام «چهار اصل دليل كافي» است (1812) و پس از اتمام آن شوپنهاور تمام وقت و هم خود را صرف تدوين شاهكار خود به نام «جهان همچون اراده و تصوير» كرد. چند سال بعد شوپنهاور اعتقاد پيدا كرد تمام مسائل فلسفي را حل كرده است. شوپنهاور تمام عقايد و آراي خود را در اين كتاب گنجانيده تا آنجا كه كتاب هاي بعدي او فقط شرح اين كتاب محسوب مي شود. اما آخرين و معروف ترين نوشته اين مجموعه اثر حاضر است كه تحت عنوان «سخنان گزين در باب حكمت زندگي» انتشار يافته است. وجه تسميه عنوان اصلي كتاب اين است كه شوپنهاور در توضيح و تاييد افكار خود در خصوص حكمت عملي و دستيابي به سعادت بعضي از سخنان خردمندان جهان از جمله هومر، ارسطو، سنكا، روشفوكو، ولتر، گوته، سعدي، به علاوه برگزيده يي از امثال و حكم تمدن هاي بزرگ اروپا و آسيا و همچنين گفته هايي از كتاب عهد قديم و اوپانيشاد را نقل كرده و خود نيز با سخنان بديع بر اين گنجينه افزوده است. شوپنهاور در سالمندي تجربيات و دانش خود را در باب سعادت با بياني روشن و پرطنز در قالب اثر حاضر به خوانندگان عرضه كرده است. نويسندگان و منتقدان بسياري استادي شوپنهاور را در نوشتن نثر آلماني ستوده اند و آن را موجب شهرت وي دانسته اند. شوپنهاور امكان سعادت انسان را به صراحت نفي مي كند. جهان از ديدگاه او محنتكده يي است كه در آن شر بر خير غلبه دارد. طبيعت جايگاه تعرض قوي بر ضعيف و اعمال اراده است كه به صورت سبعيت خون آلود جلوه مي كند. تاريخ نوع بشر نيز به طور عمده چيزي جز توالي جنايت و خشونت نيست و فضايل نوع بشر تاكنون بر نهاد حيواني اش چيره نشده است.
برگرفته از روزنامه ی اعتماد، شماره ی 2064


خرید کتاب در باب حکمت زندگی
جستجوی کتاب در باب حکمت زندگی در گودریدز

معرفی کتاب در باب حکمت زندگی از نگاه کاربران
بسیار بسیار خوب بود.دوبار پشت سر هم خوندمش‌ اکیدا توصیه اش می کنم ، مخصوصا اگر در بحران های روحی یا یاس فلسفی یا سردرگمی ذهنی غوطه‌ورید!
کتاب خوبی است برای درمان روح و ذهن و روان

مشاهده لینک اصلی
سعاتمندی 101



اگر حوصله ندارید اثر عظیم و سترگ @جهان همچون اراده و تصور@ را دوبار بخوانید، اگر میخواهید خلاصه فلسفه شوپنهاور را در مورد @سعادت@ با مثال های عملی و کاربردی بدانید، پس این کتاب برای شماست.


راهنمای عملی و کاربردی : چگونه سعادتمند شویم! کلاس 101


شوپنهاور در خلاصه گویی و عدم تکرار مکررات از قدرت بالایی برخوردار می باشد. این اثر هم از این قاعده مستثنا نیست. در واقع، تا این لحظه هیچ تکرار غیر ضروری ای،در آثارش مشاهده نکردم. بصورت خلاصه در مورد این اثر باید بگویم که کلیت راهکارهای سعادتمندی را به چند بخش ساده تقسیم کرده و به بررسی هر بخش بصورت جداگانه پرداخته است. این بخش ها شامل @آنچه هستیم، آنچه داریم و آنچه در نظر دیگران می نماییم@ می باشد. آنچه هستیم و آنچه که تغییرناپذیر است، آن شرایطی است که با آن بوجود آمده ایم و نمودی از اراده در این جهان هستیم. تغییر و تفاوت زیادی در این بخش نمیتوانیم ایجاد کنیم و باید با آنچه هستیم، به بهترین شکل ممکن زندگی کنیم. بهترینِ آنچه داریم شامل سلامت، آرامش، دور بودن از کسالت و دلتنگی و دور شدن از رنج به جای نزدیک شدن به لذت می باشد. اگر موفق شویم که فقط این نکات را رعایت کنیم، جزو افراد سعادتمند در این زندگی مبتی بر رنج خواهیم بود. در بخش بعد به بررسی آنچه در نظر دیگران می نماییم می پردازد و نشان میدهد که در واقع نظر دیگران نباید هیچ تاثیری بر روی ما داشته باشد. هرچه این تاثیر بر فرد بیشتر باشد، نشان دهنده ضعف و خلاء درونی بیشتر او می باشد. تمام بخش ها با مثال های عملی و توضیحات کافی برای روشنگریِ لازم همراه است. البته از این نکته نباید غافل شد که زمان زیادی از نگارش این اثر میگذرد و در نتیجه بعضی از مثال های آن، به ویژه در بخش @آبروی شهسوارانه@ با شرایط زندگی مردم در این دوران، همخوانی لازم را ندارد.این اثر با اندرزها و ویژگی های مربوط به هر دهه زندگی به جمع بندی و پایان خود می رسد.


اگر شوپنهاور جزو فیلسوفان مورد علاقه تان می باشد و زمان/هزینه/حوصله لازم برای خواندن اثر اصلی او، یعنی @جهان همچون اراده و تصور@ را ندارید، پیشنهاد میکنم این اثر را مطالعه کنید.



مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب در باب حکمت زندگی


 کتاب کافر
 کتاب a passage to india
 کتاب sula
 کتاب Beloved
 کتاب Pale Fire
 کتاب A Horse at Night: On Writing